هنری که مجال ثبت شدن ندارد! شیما فلاحی

هنری که مجال ثبت شدن ندارد! شیما فلاحی
 مهر ۹, ۱۳۹۹  goroob online  7 هنر , دسته‌بندی نشده
هنری که مجال ثبت شدن ندارد! شیما فلاحی

هنری که مجال ثبت شدن ندارد! شیما فلاحی

نگاهی به آثار هنر میخ کاری استاد غلامحسین فیروزفر

در جهان حاضر که هر روزه شیوه های ارتباطی جدیدی درحال شکل گیری است و یا زندگی شهرنشینی که هر روز بیش از پیش گسترده می شود و فناوری های نوآورانه و انواع برندهایی که گسترش  می یابد، صحبت از هنر را سخت تر می نماید، بخصوص آن هنر دستی که ابزار آن میخ باشد و چوب، و نیازمند صبر فراوان، پشتکار، عشق و علاقه باشد! جواب این سوال هر چه که باشد، جهان  کنونی نیاز دارد که جایی خالی برای هنر باز کند.

گزارشی که در ادامه می خوانید، نگاهی است به آثار هنری استاد غلامحسین فیروزفر، هنرمندی که سعی کرده با میخ برای آثار خود بر روی دیوارها جا باز کند! منزل شخصی، کارگاه و گالری استاد  غلامحسین فیروزفر در خیابان طالقانی روبه روی خانه معلم شماره یک در کوچه پیشاهنگی قرار دارد. در کوچه پیشاهنگی به راحتی با پیدا کردن پلاک 4 می توانید مهمان استاد فیروزفر شده و از گشت  و گذار در نمایشگاه و گالری وی روز خوب و خاطره فراموش نشدنی داشته باشید.

غلامحسین فیروز فر متولد 1312 – از سال 1382 – از ایشان تاکنون بیش از 170 اثر به جا مانده اما از آنجایی که این هنر هنوز از طرف سازمان  میراث فرهنگی و صنایع دستی به رسمیت شناخته نشده، امکان برگزاری نمایشگاه و یا حمایت مادی و معنوی از آن برای وی میسر نیست. یعنی در واقع میخی که پس از گذشت 15 سال کار می  تواند بر روی چوب نقش ببندد، نمی تواند بر روی کاغذ بهرسمیت شناخته شود.این هنرمند 6 ساله تاکنون چهره های مشاهیر بزرگی همچون استاد شهریار، پروین اعتصامی، ستارخان، دکتر مبین  )شاعر و پدر جذامیان ایران(، میرزا حسن رشدیه )موسس نخستین مدرسه نوین ایران(، انیشتین، جلیل محمد قلی زاده )سردبیر روزنامه ملانصرالدین( و همچنین نمادهایی همچون: کبوتر صلح ملت  ا، خشک شدن دریاچه ارومیه، طرح کره زمین، نماد یونیسف )سازمان حمایت از کودکان ملل متحد(، آرم سازمان ملل، آرم سازمان کشورهای اسلامی، نماد بازیهای المپیک، برج آزادی، برج میلاد و…  ا با این شیوه طراحی  کرده است.

اکثر تابلوهای استاد در زمینه صلح و دوستی، دوری از جنگ و کشتار، مبارزه با بیسوادی و فقر می باشد. وی در اجرای آثار هنری خویش، ابتدا طرح در نظرگرفته شده را بر روی کاغذ معمولی منقش  کرده و سپس ابعاد آن را به اندازه تابلوی مورد نظر بزرگ نموده و سرانجام طرح بر سطح چوب به ابعاد ۰ در ۰ نقش می یابد. پس از نقش زدن طرح روی چوب با میخ های ۳ ۴ کوچک، طراحی اصلی آغاز  می شود. با لمس میخ های کوبیده شده بر روی طرح و صدای کوبش، همترازی و تناسب سطح میخ ها را تشخیص داده و در پایان با قلم مو و رنگ نقره ای و گاها رنگ های دیگر اثر میخ نگاری  شده زیباسازی می شود.این استاد برای اجرای طرح های خود، به طور متوسط به بیش از 2 هزار میخ- و با احتساب  4 ساعت کار روزانه- به 15 روز زمان نیاز دارد.

میخ کاری های استاد، یادگار رویای کودکی وی است، آن چنانچه خود می گوید: کودکی های من در سنگفرش خیابانها سپری شده است. زمانی که استادان سنگ چینی را در خیابان می دیدم که  چگونه به طور مرتب سنگها روی پیاده روهای خیابان می چیدند و من با تمام کودکی هایم محو تماشای چگونگی چینش ماهرانه آن سنگ ها می شدم. زمانی که کودک بودم و روی سنگفرش  خیابانها راه میرفتم، اشکال زیبایی- که توسط سنگهای رنگارنگ در روی زمین ایجاد شده بود- چشمهایم را خیره میکرد. چینش مرتب و منظم سنگ ها در سراسر پیاده روهای خیابان از همان کودکی  به ایده هنری من تبدیل شده بود و همیشه در تلاش بودم به آن ایده کودکانه جامه عمل بپوشانم تا این که به ذهنم رسید به جای کف خیابانها از چوب و به جای سنگهای قلوه از میخ استفاده نمایم.  قتی تصمیم به انجام این کار گرفتم شروع به تمرین کرده و روش های مختلفی را بررسی و امتحان کردم و پس از تمرین و تکرارهای مداوم دست به ابداع هنری زدم که این بار میخ و چوب نقش اصلی  این هنر را به عهده داشتند. و به این ترتیب هزاران میخ با نظم و ترتیب خاصی در کنار هم و روی چوب نقش آفرینی کرده و بوم چوبی را به تابلوهایی زیبا مبدل می نمایند.


2 پاسخ به “هنری که مجال ثبت شدن ندارد! شیما فلاحی”

  1. بهروز فیروزفر گفت:

    با سلام و عرض تشکر بابت زحماتی که در تهیه این متن متحمل شدید .
    خواهشمندم نسبت به اصلاح متن به ترتیب زیر اقدام فرمایید.

    1- برای معرفی هنر ابداعی : از عبارتهای نقش آفرینی با میخ یا میخ نگاری یا میخ نقش استفاده و جایگزین عبارت [ میخ کاری ] بفرمایید .

    2- حذف جمله : [ کودکی های من در سنگفرش خیابانها سپری شده است ]
    ایشون گفتند : در کودکی هر روز که در مسیر مدرسه ، روی سنگ فرش خیابانها رفت وآمد می کردم ، سنگ های رنگارنگ کف پیاده روها چشمهایم را خیره میکرد و حتی مواقعی که استادان سنگ چین مشغول کار بودند دقایقی به روش کار آنها نگاه میکردم و لذت می بردم ……..

    3- اسم انیشتین را از متن حذف کنید چون با نام استاد جلیل محمد قلی زاده هم خوانی ندارد ………

    4- اعداد و ارقام و پرانتز ها نادرست و ناموزون جاگذاری شدند ، بطوری که مفهوم اصلی متن را از بین بردند…….
    برای مثال در متن آمده :
    ……..در کوچه پیشاهنگی به راحتی با پیدا کردن پلاک می توانید مهمان استاد فیروزفر شده و از گشت و گذار در نمایشگاه و گالری وی ۴ روز خوب و خاطره فراموش نشدنی داشته باشید….. گویا 4 مربوط به پلاک سطر بالاست ……

    ….غلامحسین فیروز فر متولد ۱۲۳، از سال ۲۳۸ این هنر را به صورت رسمی انجام می دهد. ۱ ۱ از ایشان تاکنون بیش از ۰۷ اثر در این رشته به جا مانده اما از آنجایی که این هنر هنوز ۱ از طرف سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی به رسمیت شناخته نشده…….. [ متولد 1312 – از سال 1382 – از ایشان تاکنون بیش از 170 اثر ] و حذف اعداد نامفهومی که در میان سطرها پراکنده هست ……………

    درقسمت دیگری از متن آمده [ این هنرمند 6 ساله تاکنون چهره های مشاهیر بزرگی همچون استاد شهریار، پروین ۸ اعتصامی، ستارخان، دکتر مبین )شاعر و پدر جذامیان ایران(، میرزا حسن رشدیه )موسس نخستین مدرسه نوین ایران(، انیشتین، جلیل محمد قلی زاده )سردبیر روزنامه ملانصرالدین( و همچنین نمادهایی همچون: کبوتر صلح ملت ا، خشک شدن دریاچه ارومیه، طرح کره زمین، نماد یونیسف )سازمان حمایت از کودکان ملل متحد(، آرم سازمان ملل، آرم سازمان کشورهای اسلامی، نماد بازیهای المپیک، برج آزادی، برج میلاد و… ا با این شیوه طراحی کرده است. ] ………..

    خیلی ممنونم از لطف و محبت شما ولی خواهش میگنم متن را مجددا ویرایش فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق متعلق یه نشریه می باشد

طراحی سایت ، فرابین پندار تبریز