مدیریت قالی تبریز در آستانه تحول | علی سلیمانی

مدیریت قالی تبریز در آستانه تحول | علی سلیمانی
 بهمن ۶, ۱۳۹۹  goroob online  دیدگاه
مدیریت قالی تبریز در آستانه تحول | علی سلیمانی

مدیریت قالی تبریز در آستانه تحول | علی سلیمانی

فعال حوزه قالی دستباف

ترکیب جدید نامزد های قالی فروشان تبریز از تحرکی تازه، حکایت دارد. روح بازار با منافع و سود همخوانی دارد. اما تحول در زاویه دید در ارتقای مدیریت سود در شیوه ها و سلایق از تاثیر بسزایی برخوردار است. به نظر می رسد بازار و صاحبان هنر- صنعت قالی تبریز، تصمیم دارند به سمت رهبری قالی قدم بر دارند. قاعدتا برای جلوگیری از بلعیده شدن دستاورد های قالی نه تنها منافع، بلکه باید به ارتقای ساختار مدیریتی در سطح ملی و بین المللی توجه کرد اما در این راه تنها معیار های معمول و راهکارهای به رسمیت شناخته شده نمی تواند مورد قبول واقع شود. برای رهایی آوارگی فرش از قید حصارها، همه هنر خود را باید به کار گرفت. از شیوه تولید، تغییر و تحول در طرحها و نقوش، بررسی و نفوذ در بازار های داخلی و خارجی با هدایت سرمایه های فکری و مادی، با تحول در بطن نهاد مردمی امکان پذیر می باشد.
پیشنهاد این است: تبریز می تواند با تشکیل نهاد مدیریتی قالی، متشکل از صاحبان نفوذ و اندیشه در حوزه غیر دولتی مطالبات قالی را در سطح ملی و جهانی مدیریت نماید. قطعا در این مسیر توان فرسا، ارتقای منافع، سود و مدیریت قالی در سطح خرد و کلان در محور اولویت ها قرار خواهد داشت. اینک باید منتظر ماند و دید پایتخت قالی ایران و صاحبان اصلی این حوزه در سطح استان آذربایجان‌شرقی چه اقدامات عملی در معنا و محتواو در اندازه جایگاه و شان آن انجام خواهند داد. به واقع سطح مشارکت اجتماعی کلیه تشکلهای مربوطه در پیشبرد اهداف و مطالبات نقش موثری دارد. جامعه قالی تبریز و استان از درجه اعتماد ذاتی بالایی بر خوردار است. این مزیت، قادر است گامهای اساسی را برای مشارکت اولیه فراهم نماید. از دیگر مهمترین مولفه های جامعه فرش تبریز علاوه بر اعتماد، وجود آگاهی اجتماعی است. این پتانسیل های ذاتی نیاز به هماهنگی وانسجام اجتماعی دارد. خوشبختانه محیط اجتماعی خلاق تولیدی در حوزه فرش سر مایه ای بلافصل محسوب می گردد. نتیجه اینکه بدون تردید عنصر اعتماد به عنوان یکی از شاخص های مهم سر مایه اجتماعی در رونق تولید و افزایش کار آمدی اقتصادی فرش تلقی می گردد زیرا اعتماد لازمه شکل گیری پیوندها و معاهدات اجتماعی بوده و اعتماد اجتماعی در این حوزه می تواند همیاری را در عین وجود تفاوت ها، تحقق بخشد. برای دستیابی به اهداف و مطالبات شایسته است از مسیر نهادهای غیردولتی گام های مطالبه گر به سمت دستگاه های دولتی برداشت. با تشکیل و یا احیاء عملی میز فکر فرش و انسجام فکری و فیزیکی دراتاق فکر آن، پیگری مطالبات طبقه بندی شده با مدیریت واحد محقق خواهد شد. به قولی:
چه امید عبثی بستیم به مترسک
بهتر آن است که خود بر خیزیم

تبریز- دیماه ۱۳۹۹


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق متعلق یه نشریه می باشد

طراحی سایت ، فرابین پندار تبریز