زنان بازیگران اصلی این روایت ها هستند

زنان بازیگران اصلی این روایت ها هستند
 شهریور ۳۱, ۱۳۹۹  goroob online  7 هنر
زنان بازیگران اصلی این روایت ها هستند

زنان بازیگران اصلی این روایت ها هستند

گپی با رقیه نجدی، پیرامون نمایشگاه انعکاس

پرده های پیشرو، روایت انسان هایی است که در گذشته و حال دچار نوسان هستند و بسط دادن احساس ناشی از آنچه گذشته نسبت به حال برایشان به جای می گذارد، دغدغه ای است که همیشه زندگیشان را دستخوش تغییری چشمگیر کرده است. انسانی که زندگی را در کالبدی از امیدها و آرزوهای خود جستوجو میکند و همواره این تلاش برای جست وجو و دستیابی به این کالبد به واسطه ی موانعی که جهان پیرامون او و وقایعی که با خود به ارمغان می آورد، تلاشی ناکام است. همچنان که هنرمند با روایت خود، پس زمینه ی نقاشی ها را در تقابل با گل هایی قرار داده که نشان از زندگیست، بازیگران پردههای پیشرو با عیانسازی شرح زیست خود، این دگرگونی ها را به گون های در مقابل هم قرار می دهند تا بیانگر جهان اثیری انسانی باشد که دم به دم در پیکار نیروهای خیر و شر، امیدوارانه به سوی نوری از زندگی در حرکت است.
در این مقطع تاریخی این روایت ها شاید تداعی کننده ی داستان بسیاری از ما باشد که برای تعادل وهمزیستی با تمام آنچه اتفاق افتاده و میافتد در تلاش و تقلاییم.

  • سرکار خانم نجدی جنابعالی چندی است که نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی خویش تحت عنوان «انعکاس » برپا کرده اید. این تابلوها قرار است که چه چیزی را انعکاس دهند؟

رقیه نجدی: ایده اصلی این پروژه، ادامه نمایش های قبلی بود که از مسائل و وقایع هم نسل های خودم در دهه 50 و 60 داشتم. در واقع این تابلوها انعکاسی هستند از پیرامون اتفاقات آن سال ها در این منطقه و رسوب خاطراتی از آنها در درون هم نسل های من و بازتابشان در زندگی آینده شان. پروژه قبلی- که در چندین نمایشگاه در ایران و اروپا به نمایش درآمد و بازخورد عالی و پرشوری داشت- به آسیب دیدن و تاثیر گرفتن انسان از وقایع تحمیلی و انرژی زندگی که بیش از آنها در جریان بود، پرداخته بود اما تمرکز من در این پروژه به خود وقایع و زندگی و تقابل انسان ها با آن است. این گونه می توان گفت که امر واقعه همیشه در بستر زیست انسان بوده و زندگی آن را دستخوش تغییر می کند. در این روایت، بیشتر تمرکزم به این مسائل بوده است.

  •  نزدیک به 10 اثر در در این نمایشگاه با سبک و مضمون واحدی ارایه شده اند. چه لزومی در تکرار یک موضوع و یک سبک با تابلوهای گوناگون دیده اید که کار را در تابلوهای متعددیتکرار نموده اید؟

رقیه نجدی: در هر پروژه ای عموما ایده ای واحد می تواند تمرکز به مسئله را بیشتر کند، نشان دادن از هر زاویه دید جغرافیا و اضلاع ایده مورد نظر را می تواند بسط و گسترش دهد. می توان گفت این  پروژه، روح و سبکی واحد دارد ولی تمامی مدل ها، گل ها و پس زمینه ها- که وقایع را نشان می دهند- به هیچ عنوان نه تنها تکرار نشده بلکه قصه های متفاوتی را بازگو می کنند. در این روایت، وقایع در چندین موضوع اتفاق افتاده و گل ها هر کدام با ترکیب بندی ها و عناصر خود بیانگری های گوناگونی دارند.

  • بازیگران تابلوهای شما سه گروه هستند. گل های پیش رو که نماد زندگی و سرزندگی هستند. اما در دو لایه جنسیتی انسانی، مردها در پس زمینه تابلوها خیلی محوتر از زن ها هستند. آیا یک نگاه فمنیستی سبب چنین اجرایی شده است؟

رقیه نجدی: در هنر معاصر، اگر بخواهیم هر هنرمندی را دنبال کنیم می بایست با کمی جستجو پروژه های قبلی آن را نیز مرور کنیم، البته اگر کمی مخاطب حرفه ای باشیم. مثلا اگر دوشیزگان آوینیون را بدون در نظر داشتن دوره های آبی و صورتی پیکاسو نگاه کنیم، قصه و سرنخ آن را گم خواهیم کرد. در پروژه های قبلی من هم، اگر دقت فرمایید، دوره هایی از مردان و کودکان استفاده کرده ام. این بار اما زنان بازیگران اصلی این قصه ها هستند. این به معنای آن است که بخشی از زندگی هنری من- مثل یک رمان- قسمتی از آن حول محور جریانی می چرخد.

  • اصولا ایده این تابلوها چگونه استارت می خورد؟

رقیه نجدی: بیشتر دوره های کاری من، حول محور اجتماع، انسان و پیرامون آن و مسائلی که در مقابله با پیامدها دارد اتفاق می افتد و به نحوی در این سالیان رفته رفته جهات گوناگونی گرفته است.
با توجه به واحد بودن شیوه روایت، به نظر می رسد که اجرای تابلوها محصول یک دوره زمانی مداوم بوده که توانسته اند احساس واحدی را به ببیننده القا کنند.

  • کمی در باره شیوه اجرای کار توضیح  دهید که چگونه توانسته اید احساس واحدی را به تماشاگر القا کنید؟

رقیه نجدی: هر هنرمندی اگر بتواند ریتم زندگی هنری خویش را برقرار نگه دارد می تواند آن روح واحد را در پروژه های خود به پیش برد. در هر کار حرفه ای می بایست نسبت به ایده و
روح زمانه و شخصیت هنرمند ارتباط واحدی شکل گیرد تا بتوان اثری درخور خلق کرد. در کار من هم این چنین است. ایده ای در ذهن می پرورانم، سپس در باره آن تحقیقات زیادی کرده و بعد از چندین  اتود، کار را به پیش می برم. وقتی که کارها به مقبولیت لازم رسید عکاسی از مدل ها و گل ها را انتخاب و گزینش صحنه ها را پیش می گیرم که در کل پروژه ای پیچیده و زمان بر است به نحوی که این پروژه نزدیک به دو سال زمان برده است.

  • آیا نقاش خود در تابلوها انعکاسی داشته است؟ اصولا نقاش در کجای این روایت ها ایستاده است؟

رقیه نجدی: عموما هر هنرمندی خواه ناخواه، اگر با کارش صادق باشد، با هنرش به نوعی زندگیش را هم در آن بازتاب می دهد. طبیعتا من هم سعی ام این بوده که جهان و جهان زیستی خودم را با هنر هم راستا نمایم که اگر چنین نباشد، نه من و نه مخاطبانم از نتیجه کارم راضی نخواهند شد. در این مساله همیشه سعی کرده ام، تا چه قبول افتد تا در چه نظر آید…

لازم به ذکر است که رقیه نجدی- متولد 1361 تبریز- نمایشگاه های متعددی را برگزار کرده است.
از جمله:
1389 نمایشگاه انفرادی، گالری فور، استانبول
1395 نمایشگاه گروهی، گالری پروژه های آران- تهران
1396 نمایشگاه انفرادی، گالری آران، تهران1397 نمایشگاه گروهی، گالری آران، تهران
1397 نمایشگاه گروهی، گالری پدرامی، آنتورپ، بلژیک1397 نمایشگاه انفرادی، گالری پدرامی، آنتورپ، بلژیک
1398 نمایشگاه گروهی، موزه مس، آنتورپ، بلژیک
1398 نمایشگاه گروهی، گالری پدرامی، آنتورپ، بلژیک
1398 نمایشگاه انفرادی، بنیاد ملک، تبریز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق متعلق یه نشریه می باشد

طراحی سایت ، فرابین پندار تبریز